Alkoholfri öl går som tåget - kraftig ökning under 2015

2015 var året då alkoholfri öl slog igenom på allvar, nästan tio år efter att Carlsberg Sverige lanserade Carlsberg Non-Alcoholic. Försäljningen av de fem mest populära alkoholfria ölen ökade med 15 procent på Systembolaget under förra året, med storsäljaren Carlsberg Non-Alcoholic i toppen*. Carlsberg Sverige ligger nu på en total marknadsandel på närmare 60 procent för alkoholfri öl.

Systembolagets försäljning av alkoholfria drycker, alla kategorier, ökade med 11,9 procent förra året, och för alkoholfri öl var ökningen ännu större*. Allra mest ökade dock försäljningen av alkoholfri öl i detaljhandeln och på restauranger, det är också dessa försäljningsställen som står för de största volymerna av alkoholfri öl.

– Carlsberg Sveriges position inom alkoholfritt är väldigt stark. Alkoholfri öl är en relativt ny företeelse, men utvecklingen har gått snabbt. Vi har nu sex olika alkoholfria ölsorter i sortimentet där Eriksberg Hovmästarlager är det senaste tillskottet, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Carlsberg Sverige var tidigt ute med satsa på alkoholfri öl och närmar sig nu en marknadsandel på 60 procent. Under förra året ökade Carlsberg Sveriges försäljning av alkoholfri öl i detaljhandeln med 28 procent, på Systembolaget var ökningen 22 procent och på restauranger och caféer hela 38 procent.

– Det är en mycket glädjande utveckling. Trots att marknaden nu är betydligt mer konkurrensutsatt och vi hade en ganska kylig sommar så har vi lyckats öka både volymer och marknadsandelar, säger Henric Byström.