Årets Ölutvecklare x2 prisades på Nöjesguidens ölmässa

Den andra april var det äntligen dags att hylla Årets Ölutvecklare. Det prestigefulla priset delades ut under Nöjesguidens ölmässa på Norra Latin i Stockholm. Denna gång var pristagarna två till antalet eftersom förra årets prisutdelning fick ställas in på grund av pandemin. De lyckliga vinnarna stavas Stigbergets Bryggeri och Great Swedish Beer Festival.

Årets Ölutvecklare är priset som sätter strålkastarljuset på den svenska ölscenen. Syftet är att uppmärksamma och främja personer, företag eller organisationer som, på ett inspirerande och engagerande sätt, aktivt arbetar för att utveckla den svenska ölkulturen. Utmärkelsen instiftades av Carlsberg Sverige för elva år sedan.

Förra året var det alltså tioårsjubileum för Årets Ölutvecklare, men firandet fick ställas in på grund av pandemin. Detta togs igen med råge på Nöjesguidens ölmässa där de senaste två årens vinnare – Stigbergets Bryggeri och Great Swedish Beer Festival – fick varsitt extra fint pris i form av ett resestipendium till Köpenhamn.

– Det känns såklart helt fantastiskt att få återuppta traditionen med att hylla årets ölutvecklare. Den här gången dessutom dubbelt upp. Både Stigbergets Bryggeri och Great Swedish Beer Festival är värdiga vinnare och kan nu sälla sig till den stolta skaran som har belönats med utmärkelsen genom åren, säger Henric Byström på Carlsberg Sverige.

De områden som juryn bedömer för att utse Årets Ölutvecklare är: nytänkande, kunskap, utbildning, passion, kommunikation, smak och kvalitet.

Vinnare av Årets Ölutvecklare 2021: Stigbergets Bryggeri
Stigbergets Bryggeri är en fascinerande saga som dessutom är helt sann. Den började med en önskan om att brygga öl till den egna krogen Kino på Hagabion i Göteborg. Några år senare släpptes IPA:n GBG Beer Week 2016 som kom att rankas som en av världens bästa India pale ales. Sedan dess har Stigberget fortsatt att imponera med nytänkande och kvalitet i toppklass. Kundkretsen har vuxit från stammisarna på Hagabion till lojala ölkonnässörer över hela världen, men Stigberget har alltid behållit båda fötterna på jorden. En ödmjukhet och passion som tar sig alla möjliga underbara uttryck i Stigbergets ölbryggning.

Vinnare av Årets Ölutvecklare 2020: Great Swedish Beer Festival
Great Swedish Beer Festival är ölfestivalen som fokuserar helt på hantverksöl och håller till i ett spektakulärt gammalt slakthus i Malmö. Under 2020 genomfördes festivalen i ny tappning, på ett coronasäkert sätt, för att fortsätta lyfta och visa på utvecklingen och bredden av svenskt hantverksöl. Arrangörerna Erik Frithiof och Glenn Pålsson ställde om och har visat på en passion för ölsverige som både utbildar och inspirerar bryggare och ölnoviser.

Juryn för Årets Ölutvecklare består av:

Josefine Törnqvist – initiativtagare till Ölgäris och Årets Ölutvecklare 2018

Pelle Tamleht – chefredaktör och vice vd Nöjesguiden

Sanna Lindberg – dryckesskribent Dagens Nyheter och redaktör White Guide

Jörgen Hasselqvist – ölexpert, delägare på OT och ölskribent

Ronny Karlsson – journalist och grundare av Beernews.se

Joel Linderoth – ölskribent och chefredaktör för Land

Henric Byström – kommunikationschef Carlsberg Sverige

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige, [email protected], 070-483 05 48