Carlsberg firar 170 år under 170 timmar

I dag, 21 augusti 2017, invigs Carlsbergs 170-timmars långa jubileumsvecka. En vecka som markerar bryggeriets 170-åriga födelsedag, och som bjuder in människor från hela världen att uppleva hur Carlsberg har bidragit till bryggerinäringen och Köpenhamns stad.

Under en hel vecka kommer människor från hela världen att uppleva Carlsberg. Bland annat genom drönar-filmer om Carlsbergs landmärken i Köpenhamn, som till exempel den lilla Havsfrun, Ny Carlsberg Glyptotek och Fredriksborgs slott, genom konstutställningar, speciella smakprovningar, stadspromenader och slutligen kulminerar veckan med ”Probably the best street party” den 26 augusti.

- Carlsberg Group har under de senaste 170 åren skapat inte bara ”Probably” världens bästa öl, utan även revolutionerat hela bryggindustrin och förbättrat kvaliteten genom vetenskapen. Under 170 timmar i Köpenhamn kommer Carlsberg att fira gårdagens och dagens framsteg samt lyfta fram hur koncernen planerar att brygga för en bättre morgondag genom investeringar i vetenskap och samhällsansvar, säger Cees 't Hart, koncernchef Carlsberg Group.

Tisdagen den 22 augusti öppnar den berömda fotoutställningen ”Streets of the World”, med särskilt fokus på Carlsberg i Köpenhamn, i Carlsbergs gamla brygghus, som inte har varit i bruk på över ett decennium och som öppnas exklusivt för utställningen.

Onsdagen den 23 augusti kommer Carlsberg grundare JC Jacobsen att inta scenen i ett unikt TED Talk på Carlsberg Glyptotek för att dela den livsfilosofi han grundade Carlsberg-bryggeriet på, och som fortfarande är levande för alla som arbetar på Carlsberg. Samma dag kommer Carlsberg också att presentera den senaste hållbarhetsinnovationen för att uppmärksamma den nya hållbarhetsambitionen, Together Towards ZERO, på J. C. Jacobsens gamla bryggeri, del av Visit Carlsbergs besökscenter.

Fredagen ​​den 24 augusti arrangerar Carlsbergstiftelsen ett event i konserthuset på danska radiokanalen Light of Art, där den världsberömda konstnären Olafur Eliason och den berömda Harvard-professorn Lene Hau diskuterar vetenskap, konst och ljus.

Veckan avslutas på lördagen den 26 augusti när Carlsberg Group arrangerar ”Probably the best street party” på Gamle Carlsberg Vej, för alla som vill komma och fira.

Under hela veckan kan besökare på Visit Carlsberg uppleva en unik gastronomisk meny där konst möter vetenskap. Chefskocken på Carlsberg Museum har samarbetat med experter på Carlsberg Research Center för att ta fram en meny med ingredienser som används när man tillverkar öl. Visningar i de historiska källarna under bryggeriet kommer också att arrangeras.

I samband med 170-årsdagen har samtliga museer kopplade till Carlsbergstiftelsen och Nya Carlsberg-stiftelsen, inklusive Nya Carlsberg Glyptotek och Frederiksborgs slott. Den senare lanserar en utställning tillägnad J. C. Jacobsen, hans son Carl Jacobsen och hans samtida som alla hörde till den så kallade Golden Age of Copenhagen.

Besök www.carlsberg.com/170 för mer information och upplev Carlsberg genom drönare.
Pressbilder: www.carlsberggroup.com/news-room/press-kits/carlsberg-group-170th-anniversary/

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige