Carlsberg Sverige sätter upp alkoholfri ”Håll-bar” i Almedalen

Carlsberg Sverige vill rikta strålkastarljuset på hållbarhetsfrågor och ansvarsfull konsumtion under årets Almedalsvecka och sätter därför upp en ”Håll-Bar” där besökarna kan diskutera hållbarhet och dricka alkoholfri öl. Håll-Baren är belägen i hjärtat av Visby i trädgården på Mellangatan 22.

Svenskarna dricker alltmer alkoholfri öl, 2018 såldes det 14,7 miljoner liter alkoholfri öl i Sverige och kategorin ökar kraftigt år efter år. Enbart under förra sommaren ökade konsumtionen med nästan 60 procent jämfört med samma period 2017. 86% av konsumenter i Sverige säger att de har märkt en positiv utveckling i utbudet av alkoholfri öl de senaste två åren. I dag har Carlsberg Sverige nio olika alkoholfria öl i sitt sortiment, men redan 2006 började Carlsberg Alcohol Free säljas och i höstas lanserades Sveriges mest omtyckta alkoholfria öl som fatöl. Nu kommer den alkoholfria fatölen till Almedalen.

– Vi har satsat mycket på att bygga upp hela den alkoholfria ölkategorin och Carlsberg Sverige är marknadsledare inom alkoholfri öl. Nu kan vi även erbjuda alkoholfri öl på fat – en nyhet som Almedalsbesökarna kommer kunna prova hos oss, så vi räknar med många intressanta diskussioner i vår Håll-Bar, säger Peter Bodor, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Under Almedalsveckan arrangerar Carlsberg Sverige även en talkshow om hållbarhet tillsammans med The Good Show. Experter, politiker, artister, företagare och influencers kommer att diskutera FN:s 17:e hållbarhetsmål, som handlar om hur olika aktörer ska samarbeta för att nå de övergripande klimatmålen.

Carlsberg Sveriges Håll-Bar i Almedalen
Den alkoholfria baren är öppen måndag till torsdag (1:a till 4:e juli). Här bjuds alkoholfri öl på fat och andra alkoholfria drycker. Baren är belägen i Resumés och Dagens Medias Kommunikationsarena, på Mellangatan 22. Trädgården är dekorerad i hållbarhetens tecken med gröna växter, secondhand-möbler och glasen som används är tillverkade av majsstärkelse.

Seminarium med The Good Show: Vem har ansvaret för en hållbar värld?
I en värld där haven och skogarna dör men där vi får det bättre ekonomiskt är det svårt att veta vem som har ansvaret för en hållbar utveckling; är det konsumenten, företagen eller politikerna? FN:s hållbarhetsmål ska verka för en hållbar utveckling, så vilka är dessa mål och hur påverkar dem oss?

I The Good Show Almedalen pratar vi kring FNs Mål 17 Genomförande och globalt partnerskap. Deltagare är experter, näringsliv, influencers och politiker, bl.a Mattias Goldmann (VD Fores), Tove Ahlström (VD Global Utmaning) Jens Orback (Generalsekreterare, Global Challenges Foundation) Ann Söderlund (Egenföretagare) och Sara Norell Murberger (chef inköp och sortiment Systembolaget).

Tid: Onsdagen den 3/7, kl. 16:00 - 17:00
Plats: Mellangatan 22
Mer information om seminariet

Fakta om alkoholfri öl