Ölnyhet från Carlsberg i tysk pilsnerstil

För över 100 år sedan revolutionerade Carlsberg bryggeribranschen och har sedan dess fortsatt sträva efter att brygga bättre och godare lager av premiumkvalitet. Idag kommer nyheten Carlsberg Extra Pilsner - en krispig och frisk öl i tysk pilsnerstil.

Idag, den 1 september, lanserar Carlsberg den spännande nyheten Extra Pilsner, en krispig och frisk starköl i tysk pilsnerstil. Den rikliga mängden ädelhumle ger ölet dess karaktäristiska smak med balanserad hög beska och örtiga inslag. Från september kommer den nya guldfärgade burken att börja dyka upp på hyllorna i 219 av Systembolagets butiker.

”Jag är tillsammans med bryggarteamet väldigt stolt över lanseringen av Carlsberg Extra Pilsner, som är en krispig och smakfull öl med allt du kan förvänta dig av en klassisk pilsner i ny tappning. Extra Pilsner är resultatet av vår långa erfarenhet av innovativ bryggeriteknik med en tydlig blinkning till vår historia,” säger Rhys Powel, Bryggmästare Carlsberg Sverige.

Det goda lagerölets fader
Sedan starten 1847 har Carlsberg haft ett stort fokus på innovation för att brygga bättre kvalitetsöl. Ölbryggning var i början en oförutsägbar process som ofta resulterade i odrickbar öl, den så kallade "ölsjukan". Fast besluten att lösa problemet revolutionerade Carlsberg bryggerikonsten genom att lyckas rena den första bryggjästen, officiellt kallad Saccharomyces Carlsbergensis. Rening av jästen blev botemedlet mot ölsjukan och resulterade i att varje bryggning gav öl av samma konsekventa, höga kvalitet som vi njuter av än idag. Den renade jästen delades fritt och gjorde det möjligt för andra bryggerier världen över att brygga lageröl av bättre och mer förfinad kvalitet. Samma Carlsberg-jäst som revolutionerade ölbryggarkonsten då, används nu i nya Extra Pilsner.

Den tyska pilsnern
Pilsnerns historia sträcker sig långt tillbaka – den första pilsnern bryggdes 1842 i staden Pilsen i Tjeckien. När tyska bryggerier, 30 år senare började brygga pilsner blev det en stor succé. Lokala bryggerier började så småningom att brygga sin egen pilsner och numera bryggs pilsner i tysk stil över hela världen.

Den tyska pilsnern karaktäriseras av en relativt hög beska från exempelvis humlesorten magnum och gräsiga, örtiga humlearomer från hallertauer mittelfrüh, hersbrücker och tettnanger. Den är ofta torrare och friskare än sin tjeckiska föregångare, och har ett tydligt maltigt inslag av ljust bröd och knäckebröd.

Fakta om Carlsberg Extra Pilsner
Extra Pilsner lanseras 1 september 2022 och kommer att säljas som 33 cl-burk med en alkoholhalt på 4,9 %. Pris på Systembolaget är 12,90 kr, exklusive pant.
Passar till: Vegetariskt eller till rätter av fisk eller ljust kött och som sällskapsdryck.

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige