Sveriges mest sålda alkoholfria öl blir ännu grönare

Allt fler svenskar väljer alkoholfritt både på restauranger och hemma, vilket har lett till att försäljningen av alkoholfria alternativ ökat markant. Nu blir det grönare än någonsin att välja alkoholfritt när Carlsberg konverterar Sveriges mest sålda alkoholfria öl – Carlsberg Non Alcoholic – till ekologisk.

Svenskarnas intresse för alkoholfritt öl är större än någonsin; försäljningen på Systembolaget har ökat med hela 66 procent de två senaste åren. Med ölboomen som svept över Sverige har även intresset för ölets innehåll blivit allt större – var tredje svensk väljer att köpa ekologiskt när alternativet finns*.

Nu blir det alkoholfria valet grönare än någonsin när Carlsberg konverterar landets mest sålda alkoholfria öl, Carlsberg Non Alcoholic, till ekologiska Carlsberg Non Alcoholic Organic. Genom bytet kommer drygt var tredje alkoholfri öl som säljs i Sverige att vara ekologisk.

- Det fina med öl är att smaken inte sitter i procenten, och vi ser att medvetenheten kring smak och innehåll har ökat när det kommer till öl. Allt fler konsumenter vill dricka både alkoholfritt och ekologiskt, därför är vi glada över att nu kunna kombinera det gröna med det alkoholfria, säger Karin Atterfors, ansvarig för öl på Carlsberg Sverige.

Carlsberg Sverige har valt att gå in helhjärtat och satsa på sitt ekologiska sortiment – bland annat genom att göra storsäljarna Carlsberg Hof,

Carlsberg Non Alcoholic, och även Carlsberg 3,5 % 33cl helt ekologiska. Carlsberg Non Alcoholic Organic har en maltig smak med inslag av ljust bröd, gräs och humle. Nyheten finns på Systembolaget, i dagligvaruhandeln och på restaurang från vecka 4, 2017. Pris på Systembolaget 11:50 SEK.

Snabbfakta: Vad är ekologiskt öl? Tillsammans med vatten är malten ölets huvudsakliga ingrediens och för att ett öl ska räknas som ekologiskt måste minst 95 % av innehållet vara ekologiskt odlad. Näringen hämtas från det omgivande ekosystemet och konstgödsel med kväve används inte. I Carlsberg Non Alcoholic Organic är 100% av all kornmalt ekologiskt odlad.

*Enligt en undersökning som genomförts av Brandjobs på uppdrag av Carlsberg Sverige.