Brooklyn Brewery öppnar pop-up-bar på Hornstulls strand - byggd av pärlplattor

En unik pop up-bar tillverkad av pärlplattor ska återskapa det hippa och rustika Brooklyn under Hornstulls marknad i Stockholm. Bakom projektet står Brooklyn Brewery och den svenska succékonstnären Johan Karlgren, känd som ”pappas pärlor”.

Hantverksbryggeriet Brooklyn Brewery har sina rötter i Brooklyn, New York och har Sverige som sin största exportmarknad. Nu återges Brooklyns pulserande atmosfär på svensk mark när en pop up-bar i miniatyr slår upp dörrarna vid Hornstull strand i Stockholm och hålls öppen under söndagen 22 maj.

Baren är skapad av pixelkonstnären Johan Karlgren, som ligger bakom det framgångsrika instagramkontot ”Pappas pärlor” (@pappasparlor). Den är byggd med hjälp av pärlplattor och har alla nödvändiga ingredienser för en fulländad barupplevelse, inklusive dj-bås, darttavla, discokula, LP-skivor, LED-belysning och mycket mer. Detta kombineras med iögonfallande detaljer som symboliserar kreativitet, mångkultur och människors lika värde.

PROVSMAKNING AV ALKOHOLFRI IPA
Trots småskaliga tappkranar och ölkylar behöver besökarna inte oroa sig för att lämna baren med torr strupe. I samband med invigningen finns möjlighet att prova Brooklyn Brewerys senaste nyhet, Brooklyn Special Effects Alkoholfri IPA.

”Brooklyn Brewery har formats av vår omgivning och vi älskar att utforska det nya, från bryggtekniker och smaker till konst och kultur. För att uppmärksamma vår nya alkoholfria IPA ville vi göra något annorlunda som knyter an till våra rötter, och jag vill verkligen uppmana alla som kan att besöka baren och uppleva Johans unika uttryck och detaljrikedom,” säger Wilhelm Biörk, Brand Manager på Brooklyn Brewery.

PÄRLKONST SOM INTEGRERAS I VARDAGSMILJÖ
Det började som en hobby tillsammans med sina barn, idag har Johan Karlgrens pärlkonstruerade pixelkonst nått stor uppmärksamhet och sålts i tusentals exemplar online. Verken är ofta integrerade i vardagsmiljöer men har även visats på konstutställningar i Stockholm, Paris och Nederländerna.

“Jag är väldigt glad över den konstnärliga frihet jag fått av Brooklyn Brewery. Att få tid och möjlighet att leka med nya tankar om barens utformning och detaljer har varit otroligt kul. Ena sekunden dök idén upp om att testa pärla fram ett DJ-bord, i nästa stund jobbade jag på en korkskruv och ett gäng öltunnor, allt för att skapa en så levande och autentisk barmiljö som möjligt,” säger Johan Karlgren.

Även om baren skiljer sig från tidigare projekt, har den grund i Johans passion för integrerad gatukonst gjord av pärlor, som får åskådaren att nyfiket stanna upp i storstadsmiljöer.

“Installationen smälter samman med en sten vi hittade på Hornstull Strand. Intill själva bardisken växer ett helt barområde fram med allt från långbord till darttavlor och massvis av andra smådetaljer, allt gjort för hand och till stor del av återvunna material. Ambitionen är att man som besökare ska upptäcka nya saker varje gång man kikar in i baren,” säger Johan.

Välkommen att besöka baren 22 maj på Hornstulls marknad.

INFORMATION OM BROOKLYN SPECIAL EFFECTS IPA:
Brooklyn Special Effects IPA är en törstsläckande alkoholfri öl smaksatt med ljusa humlearomer och saftiga citrussmaker. Pris: 15,90 kronor. Alkoholhalt: 0,4%.

INFORMATION OM PAPPAS PÄRLOR:
Det började som en hobby tillsammans med sina barn, idag har Johan Karlgrens Instagramkonto pappasparlor mer än 145 000 följare och på webshoppen säljs hans pärlkonst i tusentals exemplar över hela världen. Han har bland annat fått sin egen pärlversion av flickan med pärlörhänget upphängd intill originalet på det kungliga museet Mauritshuis.

OM BROOKLYN BREWERY
Brooklyn Brewery är ett amerikanskt hantverksbryggeri från Brooklyn, New York. Bryggeriet grundades av Steve Hindy och Tom Potter 1988 och har sedan dess växt till ett globalt varumärke som har Sverige som sin största exportmarknad. Brooklyn Brewery räknas till en av pionjärerna av den amerikanska hantverksöl-revolutionen. Under ledning av en av ölvärldens mest ikoniska bryggmästare, Garrett Oliver, experimenterar Brooklyn Brewery ständigt kring öl och mat i kombination.

För mer information och bildmaterial kontakta:
Vera Hökstrand
E-post: [email protected]