Prisbelönta Brooklyn Brewery lanserar Brooklyn Pilsner

Den 3 april lanseras Brooklyn Pilsner i beställningssortimentet på Systembolaget samt på utvalda restauranger runt om i landet. Brooklyn Pilsner är en krispig, ljus och uppfriskande lager som passar perfekt till sociala stunder och sommarens picknick.

Brooklyn Pilsner är en uppfriskande gyllengul lageröl, bryggd i traditionell pilsnerstil med rötter tillbaka till mitten av 1800-talet. Liksom sina föregångare bryggs Brooklyn Pilsner traditionellt av de finaste tyska tvåradiga kornmalten. Tyskodlad Perle- och Hallertauerhumle ger en krispig, balanserad bitterhet och frisk, blommig arom. Smaken av malten kommer igenom i avslutningen. Brooklyn Pilsner jäser vid kalla temperaturer och får sedan en lång, skonsam lagring, vilket resulterar i en väl avvägd och smakrik pilsner.

– Med Brooklyn Pilsner ville vi skapa en krispig öl som är rolig och lätt att gilla, samtidigt som den är tillräckligt intressant för att hålla folk sällskap hela natten. Som en fantastisk western- eller James Bond-film kanske du vet vad som kommer att hända, men om regissören har klass och finess blir du fortfarande fångad. Pilsner är en stil som många bryggare älskar eftersom den sätter ens hantverk och skicklighet på prov – det finns inga stora smaker att gömma sig bakom. Nästa gång jag är i Sverige ser jag fram emot att uppleva det nordiska ljuset en sommarnatt med en Brooklyn Pilsner i handen, säger Brooklyn Brewerys bryggmästare, Garrett Oliver.

Med dess subtila citrushumletoner och krispiga avslutning passa Brooklyn Pilsner perfekt till lättare fiskrätter, skaldjur, sushi, thailändska och vietnamesiska rätter, samt diverse tilltugg och getost.

Brooklyn Pilsner, 4,6 %, lanseras i mars på utvalda restauranger runt om i Sverige och i beställningssortimentet på Systembolaget den 3 april där den kostar 17,40 kr.

Om Brooklyn Brewery<
Brooklyn Brewery är ett amerikanskt hantverksbryggeri från Brooklyn, New York. Bryggeriet grundades av Steve Hindy och Tom Potter 1988 och har sedan dess växt till ett globalt varumärke som har Sverige som sin största exportmarknad. Brooklyn Lager, som i år firar 35 år, lanserade redan oktober 2005 på Systembolaget i Sverige. Brooklyn Brewery räknas till en av pionjärerna av den amerikanska hantverksöls-revolutionen. Under ledning av en av ölvärldens mest ikoniska bryggmästare, Garrett Oliver, experimenterar Brooklyn Brewery ständigt kring öl och mat i kombination.

För produktprover, kontakta:
Moa Mercil, Kommunikatör, Carlsberg Sverige, [email protected]