Meny

Historik Pommac

Anders Lindahl, en norrlänning som efter en konkurs hemma i Hudviksvall flyttade till Stockholm, startade Fructus Fabriker 1919 och introducerade Pommac i Sverige. Receptet kom enligt Lindahl själv från en finlands-svensk uppfinnare anställd på Fructus. Själva namnet Pommac, Pomm- från franska pomme, äpple, och ac från cognac, lär Lindahl ha kommit på själv. Den nya drycken skulle lanseras med dunder och brak och Lindahl fick sitt gyllene tillfälle vid Göteborgsutställningen 1923, då Götaplatsen skulle invigas. En av utställningens främska attraktioner blev det fantastiska Pommac-tornet, en byggnad som klippt och skuren ur Tusen och en Natt. Här fanns också ett påkostat provrum där publiken fick provsmaka och se hur "de tjugofem frukernas sköna dryck" skapades. Självklart följde han sedan upp framgången med kraftig annonsering och skyltning över hela landet. Alla de vackra annonserna som lämnade reklamateljén på Fructus var tecknade för hand av företagets skickliga illustratörer. Men trots den kraftfulla lanseringen var det inte meningen att Pommac skulle vara en dryck för vanligt folk. Den vände sig på den tiden i första hand till de välbärgade, som sökte ett alkoholfritt alternativ till vin. Pommac var dyr, exklusiv och det pratades mycket i annonserna om "fin och delikat bouquet" och att kunderna måste räkna med att betala lite extra för att få kvalitet. Exklusiviteten förstärktes av att Pommac lagrades i ekfat i minst tre månader för att få sin speciella smak. Att Pommac ligger åtminstone äldre svenskar varmt om hjärtat visade sig i höga besökssiffror för den nationella museiturné som gjordes 1994 med en utställning av de klassiska målningarna, annonserna, broschyrerna och etiketterna för Pommac i samband med 75-årsjubiléet. Vem av oss med några år på nacken minns inte Pommacs slogan Först en Pommac? Drycken säljs och marknadsförs nu av Carlsberg Sverige. En av hemligheterna bakom Pommacs eviga ungdom är äktheten. Pommac tillverkas än idag enligt samma recept som för åttiotre år sedan.