Svenskarna vill allra helst dricka läsk på restaurangbesöket, men många känner sig pressade att beställa sådant som de egentligen inte vill ha. En tredjedel (31 procent) av svenskarna uppger att de druckit vin på restaurang, trots att de egentligen ville ha något annat. Nästan hälften (46 procent) av kvinnorna menar att det rätta valet hade varit läsk. Det visar en ny undersökning från Carlsberg Sverige, som pekar på en svensk dryckeskultur i förändring.
Carlsberg Sverige är landets ledande dryckesbolag och erbjuder, utöver öl, en bred portfölj av läskvarumärken som Pepsi Max, Apotekarnes och Zingo samt vatten som Ramlösa och Imsdal. Tre av fyra liter (75 procent) av all läsk som Carlsberg Sverige säljer i dag är fri från tillsatt socker. I en ny YouGov-undersökning har svenskarna fått svara på frågor om sina dryckesvanor vid restaurangbesök.
Resultaten signalerar en tydlig trend: Svenskar föredrar nu allra helst läsk till restaurangbesöket. Mer än en fjärdedel (28 procent) uppger att läsk är det givna förstahandsvalet på restaurangen, medan en knapp femtedel vardera (19 procent) uppger att de föredrar vin respektive öl.
Hälften som ångrat sig hade velat ha läsk
Undersökningen pekar på ett ökat intresse för alkoholfria alternativ. En knapp tredjedel (31 procent) uppger att de druckit vin på restaurang, trots att de egentligen hellre velat dricka något annat. Strax under hälften (46 procent) av kvinnorna som på senaste restaurangbesöket ångrade valet av vin menar att det rätta valet hade varit läsk.
– Vi ser att läsk får en allt starkare position bland svenskarna, inte minst i samband med middagar. Det ligger helt i linje med utvecklingen mot fler sockerfria alternativ, där man inte behöver kompromissa med smaken samtidigt som man håller nere sockerintaget. Den här förändringen har tagit fart de senaste åren och sprids till allt fler sammanhang, säger Casper Danielsson, kommunikationschef på Carlsberg Sverige, och lägger till:
– Det viktigaste är att gästerna väljer det som känns rätt för stunden. Att allt fler väljer läsk är ett intressant skifte som vi följer med stort intresse, säger Casper Danielsson.
Unga leder läsktrenden – hälften föredrar läsk
Läsktrenden leds av de unga. Nästan hälften (46 procent) av 18–29-åringar har oftast läsk som förstahandsval på restaurangbesöket. Läsktrenden står sig även upp i åldrarna, där var fjärde person (25 procent) mellan 50 och 59 år föredrar att dricka läsk till maten. Geografiskt sticker Norrland ut – fyra av tio (39 procent) uppger att läsk är bäst på restaurang, vilket är mer än någon annanstans. Minst läsksugna på restaurangen är stockholmarna, där var fjärde person (25 procent) vill ha läsk till maten.
– Unga visar vägen mot en ny dryckeskultur, där läsk – allra mest sockerfria alternativ – blir en självklar del av måltiden. För många handlar det inte längre om att följa gamla normer, utan om att välja något som både smakar bra och känns bra. Det är en utveckling vi tror kommer att fortsätta växa sig starkare framöver, säger Casper Danielsson.
Vad är oftast ditt förstahandsval av dryck när du äter middag på restaurang?
Läsk – 28,01%
Vatten - 27,77%
Öl – 19,35%
Vin – 19,08%
Annat – 1,48%
Drinkar – 1,42%
Vet ej – 2,90%
Har du någon gång druckit vin på restaurang även om du egentligen hellre hade velat dricka något annat?
Ja, många gånger - 6%
Ja, några gånger - 20%
Ja, en gång - 5%
Nej - 65%
Vet ej - 4%
Om du tänker på den senaste gången du valde vin trots att du egentligen ville dricka något annat, vad hade du hellre druckit? *Frågan ställd till respondenter som svarade nej på föregående fråga
Öl - 40%
Läsk - 37%
Vatten 26%
Drinkar - 11%
Annat - 3%
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 3 till 6 oktober 2025 har sammanlagt 1020 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år.